Yeni Osmancılık bir savaş politikasıdır.
Dış politika iç politikadan bağımsız değildir.
Birbirini etkileyen ve tamamlayandır. Şöyle de demek mümkündür; dış politikayı
çözümlemek iç politikayı anlamakta en büyük yardımcımızdır.
Ahmet Davutoğlu, henüz daha Dışişleri Bakanı
değilken ve Erdoğan’ın danışmanlığını da yapmazdan önce yazmış olduğu
“Stratejik Derinlik” isimli kitabında Türk dış politikasını ayrıntılı bir
şekilde çözümlemeye çalışarak, olması gerekenleri belirtir. İslam-Türk sentezi ideolojisi ile Türkiye burjuvazisinin
dış Pazarlardan ve enerji kaynaklarından nasıl pay alabileceğini anlatmaya
çalışır.
Balkanlar, Kafkasya ve Ortadoğu ülkelerinin
kapısını açacak elinde bir maymuncuk ile gezer. Bu maymuncuğun İslam ve Türklük
olmak üzere iki özelliği vardır. Ortadoğu’da özellikle İslam’ı, Kafkaslarda
Türkçüğü ve Balkanlarda hem İslam’ı hem de Türkçülüğü kullanarak nüfuz alanları
oluştura bileceğini inanır.
Davutoğlu’na göre Osmanlı dünya kadim kültürünün
taşıyıcısı ve geliştiricisidir. Osmanlı, yönettiği bölgelerde geliştirici
olmuştur, sömürmemiştir. Huzur ve refah içinde yaşamalarını sağlamıştır.
Osmanlı bu topraklardan “gönderildikten” sonra huzur ve refah yok olmuş, milletler
sürekli savaş ve çatışma ortamı içinde yaşamaya mahkum edilmişlerdir.
Bugünkü Türk devleti bu bölgenin lider ülkesi olmak
zorundadır. Türkiye’nin savunması misakı milli sınırları değil, eski Osmanlı
imparatorluk sınırlarıdır. Her kim varolan sınırları değil de Osmanlı
imparatorluk sınırlarından söz ediyorsa biline ki “yeni bir fetih savaşı”
istiyordu.
Dünya’nın paylaşımı emperyalist çağ olan 1900’lerde
tamamlanmıştır. İster yeni sömürge, ister yarı bağımlı ilişkiler içinde olsun
hemen hemen her ulus kendi devletlerini kurmuştur. Ve eski Osmanlı İmparatorluk
coğrafyasında da paylaşım tamamlanmıştır. Ama bu, paylaşanlar ve pay almak
isteyenler arasındaki her alandaki mücadele, çatışma, ittifaklar son bulmuştur
anlamına gelmez. Nüfus alanları oluşturup o ülke/ülkelerin pazarından ve enerji
kaynaklarından pay almak isteyenler yerel yönetimler ve o pazarda etkin olanlar
ile çatışma-çelişki içinde olacaktır.
Davutoğlu çalışkandır, hiç boş durmuyor, kendi
ideolojisi doğrultusunda Türkiye burjuvazisinin bölge ve dünyadaki çıkarlarını
genişletmek için çok sıkı çalışıyor. Dünyanın birçok ülkesinde görev yapan
büyükelçileri de öngördüğü anlayışta hareket etmesi için büyükelçilerin
katılımından oluşan konferanslar yapıyor. Üçüncü Büyükelçiler konferansında çok
kısa Türk dış politikasının özetini yapıyor. Sorun var olanla “yetinme”ye
geliyor.
İkinci paylaşım savaşı sonrası izlenen dış politikanın
“Türkiye Cumhuriyetinin ve toprak
bütünlüğünün korunması” şeklinde olduğunu belirtiyor. Ama “bütün bu birikim üzerinden yeni bir döneme”
girildiğini ve “cumhuriyeti ve toprak
bütünlüğünü koruma” ile yetinemeyeceğimizi,
“bazılarının bunu istediğini”
ve “bununla yetinin diyenler”
olduğunu belirtikten sonra adeta slogan atar gibi “Hayır, yetinmeyeceğiz!” diyor.
Davutoğlu hızını almış bir kere durdurana aşk
olsun, söyledikleri öyle basit şeyler değil, üzerinde durulması gerekiyor.
“Eğer
yeni bir düzen kurulacaksa o düzenin temel taşını atan ülkelerin başında
geleceğiz. Buna hakkımız var, buna tecrübemiz var, buna gücümüz de yeter.”
Bakın buradaki anahtar sözcük “yeni düzen”. Burjuvazinin ve
politikacıların dilindeki “düzen” sistemdir, rejimdir. “Yeni”den söz
edildiğinde var olanın yetmediği ve bir düzensizliğin durumu var demektir. O
zaman yeniden yapılandırma yani, dünyanın yeniden paylaşımı söz konusudur.
Dünya pazarlarının ve enerji kaynaklarının yeniden paylaşılmasında “asil”
devletlerden birisi olacağız diyor. Paylaşımdan birinci sınıf pay alanlardan
birisi olduğumuza kanıt olarak, bir;”haktan”, iki; “tecrübeden” ve üç “güçten”
söz ediyor. Bu sözcükleri tek tek açmak gerekiyor.
Bir hak; Türkiye kapitalist sermaye
birikimi hem Pazar olarak hem de enerji kaynakları olarak dış pazarlara
ihtiyacı bulunuyor. Eğer enerjiyi dışarıdan alamazsa ve dış pazarlardan
yeterince pay alamazsa kapitalist sistemin devam etmesi mümkün görülmüyor.
Türkiye kapitalizminin gelişmişlik düzeyi dünya pazarlarından “hak” iddiasını
gündeme getiriyor.
İki tecrübe; ideoloji, kültür ve
yönetme becerisi oluyor. Sık sık Osmanlığa atıfta bulunan Davutoğlu İslam-Türk
sentezinin ve Osmanlıdan gelen başka ulusları yönetme “becerisinin” yeterli
olduğu kanısına sahip olduğu anlaşılıyor.
Üç güç; buradaki “güç” vurgusu
silahtır, bombadır, toptur, tanktır, tüfektir, donanmadır. Davutoğlu ve Erdoğan
gücü iki temele oturtuyor: nüfus ve silah.
Erdoğan’ın “en az üç çocuk isterim”
diyerek kadınları kuluçka makinesine dönüştürme anlayışı savaşan ve çalışan
nüfus ne kadar çok olursa o kadar güçlü oluruz anlayışıdır. Benzer yaklaşım
Davutoğlu’nda da görülüyor. “Türkiye’nin
genç ve dinamik nüfus yapısı da önemli bir güç parametresi” diye yazıyor,
Stratejik Derinlik kitabında (Sf. 23) Bu dinamik nüfusun hem Avrupa Birliği ile
ilişkilerde önemli faktör olduğunu hem de soğuk savaş döneminde “Rusların sıcak denizlere inmesinin önündeki
en önemli askeri/demografik engel” olduğunu belirtiyor.(Sf.23) Ve bunlara ek
olarak nüfus “temel muharrik rol oynar”ı
ilave ediyor, yani önemli harekete geçirici güçtür demek istiyor.
Türk devletinin askeri örgütlenmesi
yabana atılacak cinsten değildir. Gerek asker sayısı gerekse sahip oldukları
silah envanteri olarak oldukça güçlüdür. İç savaşta oldukça tecrübe kazandığı
biliniyor. Uluslar arası deneyimlerini de çatışma bölgelerinde görev alarak
geliştiriyor. Her ne kadar büyük bir savaşında içinde olmadıysa da Kıbrıs
savaşı ile kazandığı deneyimine sık sık Irak’a yaptığı operasyonlar ile
geliştirdiğini söylersek abartmış olmayız. Türk büyük sermaye gruplarının
askeri araç ve ekipman üretimi bir yandan savaş ekonomisinin gelişmekte
olduğunu işaret ederken, diğer yandan da savunma sanayi fonu araçılığıyla silah
ve savaş araçları geliştirme/üretme kapasitesine sahip olduğu bir gerçektir.
Başbakan Erdoğan’ın nükleer santral kurmaktaki ısrarı, aslında nükleer silah
yapma isteğidir. Gerek nükleer silah yapmak gerekse de 2500 km menzilli füze
imal etme istekleri pazarların ve enerji kaynaklarının paylaşılmasında söz
sahibi olmak niyetinin ifadesidir.
Nüfus ve askeri güç yeterli olsa bile
“yeni fetih politikasını” uygulamak için yeterli olmuyor. Kitle desteğine ki
militan kitle desteğine ihtiyaç görülüyor. Bir yandan İslam-Türk sentezi ideolojisi
medya, cami ve eğitim kurumları aracılığıyla yeniden yeniden üretilip kitlelere
benimsetilmesi gerekiyor. Mutlak bir ideolojik imkanı veren ülkenin “birlik
beraberliği” şart oluyor. Eğer ülke sınırları içinde güç bir muhalefet
bulunuyorsa, hele hele bu güçlü muhalif hareketin bir de silahlı gücü varsa bu
bir şekilde tasfiye edilmeden “yeni fetih politikasını” gerçekleştirmenin
önünde büyük engel oluşturuyor.
Bölgesel lider olmak hayallerini
sezen A. Öcalan savunmasında Türk devletine “Cumhuriyet
tarihinin bu en zor sorunu çözümlendiğinde Türkiye’nin iç barışından aldığı
güçle bölgede lider bir ülke olarak hamle gücüne kavuşacağı kesindir.
Ortadoğu’da liderlik dönemi Ortaasya’dan Balkanlar ve Kafkaslar’a kadar etkili
olma anlamına gelecektir” diye sesleniyordu. (Savunma sf. 164-165) AKP
hükümeti A. Öcalan’ın işaretini aldı ve Birleşik Devletler İngiltere ortak
yapımı olan “Kürt açılımı” politikasını hayata geçirdi ama olmadı, başaramadı.
Başkaldıran Kürtleri istediği şekilde teslim alamayınca bu kez sorun oluşturan
Kürtlerin tüm örgütlerini hedef alarak tasfiye operasyonunu başlattı. Neredeyse
hergün yapılan KCK operasyonları seçilmiş belediye başkanları sıradan
vatandaşlar cezaevlerine dolduruldu.
[2011 yılı çok çatışmalı geçti. Kürtler, İslamcı Türk Diktatörlüğünün acımasız ve insafsız saldırılarına karşı çok
kayıplar vererek direndiler. Ne yenen ne de yenilen belli oldu. Tekrar
çatışmasızlık yöntemleri için PKK ile daha doğrusu Öcalan ile anlaşıldı. Bu süreçte "PKK ile görüşen şerefsizdir" sözü bile unutuldu. Sonrada silahlar sustu. Barış süreci denilen süreç başlatıldı. Henüz daha bu
sürecin nerede sonuçlanacağı belirsizliğini koruyor. Ama bütün bunlar “savaşan Türkiye” için yapıldı. Ve şimdi
savaşmak için yanıp tutuşan AKP iktidarı var.]
(NOT: Bu yazı 6 Ocak 2012 yılında yazılmış ve yayınlanması için Birgün gazetesine gönderilmiştir. Ancak yayınlanmamıştır. Okuduğunuz köşeli parantez içindeki son parağraf 28. 08. 2013 tarihinde eklenmiştir.)
Türkiye'nin içinde bulunduğu dirumun güzel bir özeti olmuş. Merak ettiğim şey iç ve dış politikanın birbirine bağlı olduğu geçiyor yazıda. Bu doğrultuda gezi olayları sonucunda izlenen politik süreçler nasıl etkilenmiştir ve bu konuda geleceğe dair nasıl bir şema çizebilirsiniz?
ReplyDeleteGezi Parkı direnişi
ReplyDelete1-AKP iktidarı
2-"Batı"
3-TUSİAD
4-Kürt hareketi
5-Muhalifler alanlarından değerlendirmek mümkündür.
Gezi Direnişi AKP"nin içte ve dış itibarını zedelerken emperyalizmin AKP"den duyduğu rahatsızlığı da açığa çıkarmıştır.Emperyalist devletlerin sözcüleri yaptıkları açıklamalar ile hem AKP"nin kulağını çekmiş hem de ona karşı kitle muhalefetinin büyümesine katkıda bulunmuştur. İçerideki muhalefet karşısında zorda kalan AKP dış politikayı rahat sürdüremez duruma gelmiştir. Bir devletin dışarıda başarılı politika yürüte bilmesi için içeride yönettiği kitlelerle sorunsuz ilişki içerisinde olması gerekir. Eğer içeride kitleler iktidara karşı başkaldırı içindeyse dışarıdaki mücadelede oldukça zayıf kalır. Onun için AKP Gezi Parkı ile başlayan Taksim Direnişi olarak yurda yayılan eylemleri bir an önce tavizsiz bitirme yolunu seçmiştir.